פרשת תולדות, בראשית, פרקים כה-כח

27.11.16 כ"ו חשון תשע"ז

ליאת סיטרון

 

ילדים מועדפים? תלמידים מועדפים? יש לכם כאלה? מה עושים כדי שכולם יהיו אהובים בעינינו באותה המידה? האם זה אפשרי?

בפרשה נאמר: "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב" (בראשית כה, כח).

המקרא אינו מסתיר דבר. הוא מספר לנו מפורשות סיפור של העדפה. יש כאן חשיפה כנה וקשה. איך זה ייתכן? הורה המעדיף אחד מילדיו ואפילו אינו מנסה להסתיר זאת?

מחקרים מראים כי שיעור גבוה של הורים מודה כי יש להם ילדה או ילד מועדפים.[1] העדפה של ילד על פני ילד אחר יוצרת קנאה קשה. אנו יכולים לראות זאת גם בפרשה שלנו (אם כי כאן לפחות כל בן זכה בהורה "מעדיף"). העדפה זו פוגעת בתחושת השייכות והאהבה שכל ילד מחפש. היא יכולה לגרום לתסכול, לכעס ולרגשי נחיתות. נוסף על כך, ההעדפה מעלה את הסיכוי שתתפתח מערכת יחסים קשה בין הבנים. אולי אם יצחק ורבקה היו אוהבים את בניהם במידה שווה, למרות חסרונותיהם, היינו מוצאים אהבה גם בין יעקב לעשיו?!

שימו לב לניסוח הפסוק: על יצחק נאמר "וַיֶּאֱהַב" (בלשון עתיד), ואילו על רבקה – "אֹהֶבֶת" (בלשון הווה).

בשלב זה עדיין לא נאמר על יצחק שהיה "זָקֵן… וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת".[2] הוא היה במלוא כוחו. ברור שהייתה סיבה מיוחדת לכך שהעדיף את עשיו. הרי את יעקב היה קל יותר לאהוב, הוא היה כל הזמן בבית, נהג בכבוד בהוריו ואפילו בישל צהריים (מרק עדשים לפי הפרשנים).

בימי קדם, ובוודאי במקרא, ישנה העדפה של הבכור. הוא יורש גם אם הוא בנה של אישה שנואה.[3] אין רשות להעדיף בן צעיר, גם אם הוא ניחן במידות מוסריות נעלות והוא בן האישה האהובה.

שלא כמו אצל אביו אברהם, שנאמר לו מפורשות " כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע",[4] יצחק ידע שמזרעו יקום עם ישראל, אך לא ידע מאיזה בן.

לפי רבי יהודה הלוי בספרו הכוזרי,[5] המקרא מציין את כל הדורות מאדם הראשון ועד אברהם אבינו כדי להראות שבין הדורות האלה היו גם רשעים, ואף על פי כן, דרכם הועברה השושלת המיוחסת. מי יודע, אולי עשיו הוא החוליה הנבחרת? הרי תכונותיו של צייד יכולות לעזור לעם ישראל בתקופות הקשות שלו. לפי כמה פרשנים נאמר "וַיֶּאֱהַב" משום שיצחק האמין שמשהו טוב עוד יצא ממנו בעתיד.

הפסוק מציין גם את הסיבה לאהבתו של יצחק את עשיו – "כִּי צַיִד בְּפִיו", אך הסיבה להעדפתה של רבקה אינה מצוינת.

"אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא כיבד בריה את אבותיו כמו אני [שכיבדתי] את אבותי ומצאתי [בכל זאת] שכיבד עשיו לאביו יותר ממני".[6] הכיצד? לפי המדרש, עשיו היה לובש בגדים יפים (בגדי מלכות) בכל פעם שהיה משמש את אביו,[7] כלומר, הגיש בכבוד מרובה את האוכל שצד ליצחק אביו.

כמו כן, לעתים אדם נקשר דווקא לשונה ממנו. יצחק שישב ולמד תורה, העריך את היכולת של עשיו להתמודד עם הטבע. יצחק התבונן דווקא בנקודות החוזק של עשיו ולמד לאהוב את בנו הבכור.

ובכן, האם אפשר לאהוב את כל הילדים במידה שווה? מחקרים מראים כי אפשר להתמודד עם התופעה בכמה דרכים:

  • לא להחצין את תחושות ההעדפה.
  • לעשות דברים עם הילד הפחות מועדף.
  • להתבונן בנקודות החוזק של הילד.
  • מדובר גם בבחירה ובהחלטה. אהבה יכולה להתפתח ולהשתנות.

פסוק קשה, כן וטעון זה המופיע בפרשה, יכול ללמד אותנו הרבה על אהבה והעדפה, הן של ילדים הן של תלמידים.

יצחק מברך את יעקב  ג'יורדנו לוקה (צייר איטלקי, 1705-1634) מוזאון ליכטנשטיין, וינה
יצחק מברך את יעקב
ג'יורדנו לוקה (צייר איטלקי, 1705-1634)
מוזאון ליכטנשטיין, וינה

 

ובנימה הומוריסטית – יצחק מברך את יעקב ועשיו, מתוך התכנית "היהודים באים": https://www.youtube.com/watch?v=jz8Dca2sYz8

 

[1] ראו, למשל http://www.mako.co.il/tv-happy-family/articles/Article-560229befd5d541006.htm

[2] בראשית כז, א.

[3] דברים כא, טו-יז.

[4] בראשית כא, יב.

[5] מאמר ראשון, צה.

[6] דברים רבה א, טו.

[7] "בשעה שהיה משמש את אביו לא היה משמשו אלא בבגדי מלכות. אמר [עשיו]: אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות" (בראשית רבה סה, טז)

 

על הכותבת

ליאת סיטרון, עד העת האחרונה מנכ"לית מכון שכטר למדעי היהדות וחברה בהנהלת קרן תל"י. מעורבת בעמותות שכטר זה 21 שנה. נשואה ואם לארבע בנות. גרה באפרת.

 

לתגובות והערות- לחץ/י כאן

לקריאת הפרשות הקודמות של "פותחים שבוע" לחץ/י כאן

לא קיבלת את המייל מאיתנו, אך היית רוצה להצטרף ולקבל בכל שבוע את "פותחים שבוע"?
להצטרפות לרשימת התפוצה של "פותחים שבוע" לחץ/י כאן