פרשת נשֹא, במדבר, פרקים ד-ז

27.5.17 ב' סיון תשע"ז

דקל מרזוק

"וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ…" (במדבר ה, ז)

 
תארו לעצמכם איש או אישה שמישהו הפקיד אצלם כסף, וכשבא המפקיד לבקשו הם הכחישו ונשבעו שבועת שקר שאינם חייבים לו דבר. אם החוטאים האלה רוצים לתקן את מעשיהם, על פי התורה, מלבד אמירת האמת מוטל עליהם לשלם את הסכום שגזלו בתוספת חומש (כלומר, חמישית, עוד 25%), וכן להביא קורבן הנקרא "אשם גזלות".
כך כתוב בפרשה: "וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ". אולם צריך להבין מדוע היה צורך לומר כאן: "אֲשֶׁר עָשׂוּ", הרי אין ספק שמדובר בחטא שעשו ולא בחטא שלא עשו!?
 
אולי יש כאן רמז לכך שאם אדם נכשל במעשיו, הוא צריך לבדוק אילו מעשים גרמו לו להגיע לכך שהוא החטיא את האמת. בדרך כלל חטא הוא תוצאה של תהליך של התדרדרות שיש בו כמה שלבים, ואם יודעים את מה היה הצעד הראשון, אולי אפשר לעצור את הנפילה.
 
לעתים קרובות מדובר בצעד קטן בכיוון הלא נכון, ובשלב הזה האדם אומר לעצמו שהוא שולט במצב ויכול בכל רגע לחזור לדרך הישר. אולם מהר מאוד מתברר כי החלטה שגויה אחת מובילה להחלטה שגויה אחרת וההתדרדרות במדרון עלולה להיות מהירה מאוד. תהליך כזה קורה גם אצל מבוגרים, ובעיקר אצל צעירים.
 
לכן פתח דוד המלך את ספר תהלים בפסוק: "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים, וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב". ועל כך אמרו חכמים: "לומר לך שאם הלך – סופו לעמוד, ואם עמד – סופו לישב (לשבת), ואם ישב – סופו ללוץ" (תלמוד בבלי, עבודה זרה יח ע"ב). כלומר: הפסוק מגלה שההליכה בשביל הלא נכון הופכת מהר מאוד לעמידה (התעכבות) והעמידה לישיבה (התעכבות מרובה) עד התדרדרות לדרך רעה.
 
לכן ה' רומז לנו: "וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ". חשוב להתוודות, להכיר במעשה שנכשלנו בו, וגם במעשים ובדרך שהובילו אותנו אליו, כדי שנוכל להימנע מהם בעתיד. בכל רגע נתון יש לנו הזדמנות ללמוד מהטעויות שלנו, לשנות את דרכינו ולבחור בטוב.
 
directory-1161965_960_720

מה תפקידינו, מחנכים והורים, בהכוונת הילדים? באיזו מידה עלינו לכוון אותם באופן ישיר – עם מי כדאי להתיידד, מה כדאי לעשות וכו', ובאיזו מידה עלינו להניח להם ללמוד בעצמם מהטעויות שלהם?

 

על הכותב

דקל מרזוק הוא מחנך בבית הספר תל"י נופי הסלע במעלה אדומים זו השנה ה-11, בעל תואר שני ממכון שכטר בירושלים ואב לארבעה.


לתגובות והערות- לחץ/י כאן

לקריאת הפרשות הקודמות של "פותחים שבוע" לחץ/י כאן

להצטרפות לרשימת התפוצה של "פותחים שבוע" לקבלת מייל שבועי- לחץ/י כאן