פרשת כי תשא, שמות, פרקים ל-לד

11.3.17 י"ג אדר תשע"ז

מדוע שבר משה את הלוחות?

רננה אברון הוכברג

סיפור קבלת התורה בהר סיני הוא אחד הסיפורים המכוננים בתרבות היהודית והיהודית-ישראלית.

גוסטב דורה, משה שובר את הלוחותרימונד מורטי, משה שובר את לוחות הברית

             גוסטב דורה, משה שובר את הלוחות, 1866                                         רימונד מורטי, משה שובר את לוחות הברית, 2005-1931

הציורים שלפניכם מציגים פרשנות חזותית לסיפור ירידת משה מן ההר ושבירת הלוחות. זהו סיפור דרמטי ובעל משמעות, והוא זכה לייצוגים חזותיים רבים באמנות. בציורים שלפניכם אנו רואים את סערת הנפש שחווה משה באה לידי ביטוי בגרמי השמים, בטכניקת הציור האקספרסיבית ובתנועתיות. בציור של דורה, ברגע שבו משה עומד להשליך הלוחות מופיע ברק, והעננים סביבו סוערים, ואצל מורטי השמים וההר מתערבבים זה בזה, ורבות בהם משיכות המכחול האקספרסיביות בגווני הפסטל. הבגדים גם הם שותפים לרגשותיו של משה ונותנים הד תנועתי לתנועות הגוף שלו.

התנהגותו של משה תמוהה, אפו חרה והוא שובר את הלוחות, אף על פי שעוד לפני רדתו מההר סיפר לו אלוהים "כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ… עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ" (שמות לב, ז-ח).

אם כך, מדוע שבר משה את הלוחות? האם עשה זאת מתוך כעס? מתוך אכזבה? מתוך רצון להעניש את בני ישראל? מתוך איבוד שליטה? או אולי היה זה מעשה חינוכי כלפי העם?

אמירתם של הפרשנים מגוונת: רמב"ן ורשב"ם, למשל, טוענים כי אין ראייה דומה לשמיעה. משה אמנם שמע מאלוהים על ההר שהעם עשה עגל ומסכה, אך רק כשראה זאת במו עיניו כעסו גבר, והוא שבר את הלוחות. על כך משיבים אחרים שהדעת אינה נותנת שאיש כמשה ייגרר אחר רגשותיו. רעיון אחר העולה מהדברים הוא הרעיון החינוכי – משה עשה מעשה הפגנתי מול עם ישראל, הוא שבר הלוחות כדי להמחיש לעם את כובד עוונם וגודל הפסדם (אברבאנל).

אחת הפרשנויות שאני מבקשת להדגיש (על פי אבות דרבי נתן) אומרת כי משה שבר הלוחות כיוון שעל הלוחות עצמם כתוב הדיבר "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה" (שמות כ, ג), אך למרות דיבר זה: "וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (שמות לב, ד). הסתירה והמתח שבין "לֹא תַעֲשֶׂה" ל"וַיַּעֲשֵׂהוּ" לא הותירה למשה בררה אלא לשבור הלוחות, שכן האיסור על עשיית הפסל והעשייה שלו בפועל לא היו יכולים להתקיים זה לצד זה.

בתולדות ישראל היה האיסור על עשיית פסל ותמונה נושא למחלוקת בנוגע לגבולות העיסוק באמנות. שבירת הלוחות מדגישה אם כן את האיסור "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה" רק בהקשר של "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי" (שמות כ, ב). ויתרה מזאת, הפרשה מסתיימת כאשר אלוהים אומר למשה "פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים" (שמות לד, א) – ה' מצווה על משה לפסל לוחות חדשים במקום הלוחות הישנים שהוא שבר. כלומר, מתברר שמשה, נוסף על מנהיגותו ושליחותו, הוא גם פַּסָּל, אַמָּן, האמן הראשון בתרבות היהודית.

בנו שוץ, משה הפַּסל

             בנו שוץ, משה הפַּסל (שמות לד) 1949
משה מעלה את הפטיש מעל ראשו, גופו בתנועה סיבובית, כאילו עוד רגע הוא עומד להכות באבן.
בזרועו השנייה הוא מצמיד את לוחות הברית לחזהו, ואזמל בכף ידו.

 

מדוע אפוא שבר משה את הלוחות?

חִשבו ושתפו את הסובבים אתכם במקרה שבו התנהגתם בכעס רב. האם כעסתם מתוך איבוד שליטה? מתוך תחושה של פגיעה? אולי מתוך רצון להעמיד דברים על דיוקם? למען יראו ויראו? אולי מסיבה אחרת?

 

על הכותבת
רננה אברון הוכברג היא מרצה מנחה בתל"י, מומחית בסביבות למידה, כותבת ועורכת את עיתון תל"י. היא התמחתה בתרבות ישראל ובאמנות, כותבת ועורכת תכניות לימודים, שותפה בצוות המטה במקצוע תרבות יהודית-ישראלית במשרד החינוך. 


לתגובות והערות- לחץ/י כאן

לקריאת הפרשות הקודמות של "פותחים שבוע" לחץ/י כאן

להצטרפות לרשימת התפוצה של "פותחים שבוע" לקבלת מייל שבועי- לחץ/י כאן

———————————————————————————————————————————————————-

בקרוב!!!!
מופע התרמה מיוחד לקרן תל"י

לפרסום- מופע התרמה

לצפייה בהופעות של בת אלה ופרטים נוספים- 

אתר https://www.bat-ella.com/  

פייסבוק https://www.facebook.com/batellaofficial/ 

אינסטגרם  https://www.instagram.com/batellaofficial/ 

בת אלה בקיסריה-
https://youtu.be/AXqFRts1ZQI

״מי כמוכה" ו"השיר של מרים״- הופעה חיה ב Joe's Pub, ניו יורק
https://youtu.be/iRFKHhFKsFs 

״לו יהי״- הופעה חיה בהיכל התרבות תל מונד
https://youtu.be/fx4Sgn7gxbc

״תפילת הדרך״- הופעה חיה ב"זאפה" הרצליה
https://youtu.be/BYloTNwRRUE