פעילות במשפחה

החופש הגדול מזמן לנו פעילויות מגוונות. כל משפחה בוחרת את הפעילויות המתאימות לה בחופש: קייטנות, זמן איכות עם ההורים, חופשה, טיול, פעילות עם סבים וסבתות, מנוחה ועוד.

הדף שלפניכם – "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד, טו) – מציע לכם, הורים וילדים, דיון במשמעות הזהירות והשמירה על הגוף ועל הנפש בזמן שיש לילדים יותר פנאי בלי מסגרת, ופחות זמן בפיקוח המבוגרים. נבחן עם הילדים כיצד עלינו ועליהם לנהוג כדי להישמר מתאונות בבית ומחוצה לו, מפגיעות למיניהן, מפציעות ומחבלות.

חכם בשמש

מילים: רוני ערן

לחן: דני רייכנטל

חכם בשמש ראש גדול.
חכם בשמש – ראש גדול.
חכם בשמש – ראש גדול.
חכם בשמש, זה הכול.

כאן מתחת לשמים
קיץ חם הים כחול,
קופצים פה ראש
אל תוך המים,

משקפי שמש בקבוק שלוּף
מורח בו את כל הגוף.
למרות שאת די מטריפה
אני לא מוכן לחשיפה.

כשהקיץ משתולל
אני נחשף אבל בצל,
כשהקרניים נשלחות
אראה לך כמה שפחות..

בואו נדבר על זה

taking_in_the_sun4

בספר דברים אנו מצווים "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד טו).

  • בחנו עם הילדים מה משמעות הביטוי "ונשמרתם לנפשותיכם" ? על מה אנו נדרשים לשמור, ומדוע זה כל כך חשוב?
  • התבוננו במילות השיר "חכם בשמש" ובסרטון המלווה אותו, ובררו עם הילדים כיצד השיר מציע לנו לשמור על הגוף ועל הנפש.
  • בררו עם הילדים מהם המקומות והמצבים בחיי היום-יום שלהם שעלולים להיות מסוכנים. ערכו שתי רשימות: סכנות בבית וסכנות מחוץ לבית. הציעו דרכים להתנהלות בטוחה בבית ומחוצה לו.

בואו נעשה זאת

puzzle-small

  • כל בן משפחה מקבל דף ומקפל אותו לאקורדיון (כמו באיור).
  • בקשו מכל אחד מבני המשפחה לכתוב ברצועה העליונה מקרה שעלול להיות מסוכן לדעתו.
  • העבירו את הדפים בין בני המשפחה: כל אחד קורא את המקרה שנכתב לפניו וכותב הצעה כיצד להימנע מהסכנה, או מנסח כלל זהירות – ומקפל שוב את הדף. כל הדפים עוברים בין כל בני משפחה, וכל אחד רואה רק את המקרה ואת מה שהוא מציע.
  • בסיום הסבב פתחו את הדפים, הקריאו את המקרים ובחנו איך בני המשפחה הציעו להישמר מהסכנות.

לדוגמה, אחד מבני המשפחה כתב: "במהלך המשחק הכדור התגלגל לכביש", בן משפחה אחד הגיב: "יש לחכות שהכביש יהיה פנוי ואז לחצות ולהביא את הכדור", ובן משפחה אחר הציע: "מבקשים מאדם מבוגר להביא הכדור".

בחרו כמה כללים מוצלחים וחשובים, כתבו אותם על בריסטולים ואיירו אותם. מומלץ לתלות הכרזות בחדרי הבית ובכל כמה ימים להחליף את מקומן.

מתבוננים יחד ביצירות:

בחנו עם הילדים את הציור שצייר האמן ההולנדי פיטר ברויגל "משחקי ילדים", ונסו ללמוד ממנו כמה אמצעי זהירות

עמידת ראש

משחק קפיצות חמור

מעבר מכשולים
(רגליים בועטות)

טיפוס על גדרות

משחקי ילדים מאת נעה דר

  • הראו לילדים את הציור והציגו לפניהם את משחקי הילדים
  • ערכו רשימת משחקים שהילדים בציור משחקים – האם אתם מכירים את המשחקים האלה?
  • בקשו מהילדים לומר ממה על המְשחקים להיזהר.
  • בקשו מהילדים להציג משחקים שבהם הם נוהגים לשחק, והציעו כיצד עליהם להיזהר ו"לשמור את נפשותיהם" במהלכם.

בואו נדבר על זה

meeting-smal2

רַבִּי יַנַּאי אוֹמֵר:
לְעוֹלָם אַל יַעֲמֹד אָדָם בִּמְקוֹם סַכָּנָה, בְּאָמְרוֹ: "יֵעָשֶׂה לִי נֵס וְלֹא יִקְרֶה לִי כְּלוּם". שֶׁמָּא בֶּאֱמֶת לֹא יִקְרֶה לוֹ נֵס.

(על פי תלמוד בבלי, שבת, לב ע"א)

קראו עם הילדים את המדרש.

  • על פי הכתוב, מה חושב אדם העומד בכוונה במקום סכנה?
  • נגד איזו גישה יוצא רבי ינאי?
  • נראה שאנשים אוהבים להסתכן – שאלו את הילדים מה לדעתם מושך אנשים לכך? מהן הסכנות בכך? האם גם אנחנו נמשכים לדברים מסוכנים? אילו ריגושים לא מסוכנים אפשר למצוא?

זהירות בדרכים

מילים: אילן גולדהירש

לחן: קובי אושרת

זהירות בדרכים זה חשוב לי ולך,
אז קבלו ד"ש עם שיר ועצות מלילך.

אם תקשיבו היטב לכללים הבאים,
תקבלו מתנה נפלאה – החיים!

אם אין מדרכה בכלל, אז לך לשמאל הדרך.
את הכביש צריך לחצות במעבר ולא בערך.
אם אתה רואה רמזור עבור רק בירוק,
ואם ברחוב עומד שוטר חכה עד שישרוק.

זהירות בדרכים....

תן לאבא אימא יד כשהתנועה סואנת,
לך תמיד במדרכה זו בקשה מובנת.
אם אתה רוצה לחצות, דבר ראשון עצור!
הבט לשמאל, ימין ושמאל, אם אין תנועה – עבור!

זהירות בדרכים...

ועכשיו כולנו חכמים ואין זה פלא,
כי כולנו כבר יודעים את הכללים האלה.
נא לזכור אותם תמיד ובכל מקום,
רק רוצה שתחזרו הביתה בשלום.

זהירות בדרכים...

אל תרוץ ישר לכביש אחרי כדור בורח,
וגם לא אחרי חבר אשר קצת מתפרחח.
אל תקפוץ לכביש אחרי כל מכונית חונה,
הבט לשמאל, ימין ושמאל, זה נגד תאונה.

זהירות בדרכים...

בואו נדבר על זה

meeting-smal2

  • מאילו סכנות מזהיר השיר?
  • האם מוזכרות בשיר סכנות נוספות על אלו שרשמתם ברשימת הסכנות שהכנתם קודם לכן?

  הדגישו שמומלץ לנהוג כפי שרבי ינאי מציע: להישמר מסכנה
  ולא לומר "יקרה לי נס", או "לא יקרה לי כלום".

  • התבוננו בחידון שלפניכם וענו על השאלות.

 

יוצרים תמרורים

שוחחו על חשיבותם של תמרורים:
מה תפקידם? אילו תמרורים אתם מכירים?

  • בקשו מכל כל אחד מבני המשפחה לבחור מקום או חפץ הנראה לו מסוכן ושעלולה לקרות בו או בגללו תאונה או חבלה; לחשוב על תמרור שיזהיר מפני הסכנה הזאת; לתכנן את צורת התמרור (עגול, מרובע, משולש, אחר) ומה יופיע בו (מילים, איורים); לצייר את התמרור על גבי כרזה ולבחור מקום מתאים להציב אותו.
  • הציגו זה לזה את התמרורים שהכנתם.
  • צפו בסרטון המצורף העוסק בכללי זהירות, וראו מה הוא מציע שאתם לא נתתם את דעתכם עליו, ומה הוספתם אתם על מה שבסרטון.

בברכת חופשה נעימה, "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם"!



כתבות נוספות בעיתון חזרה לעמוד הראשי