הקבצנים / בעלי המום הוא ציור שמן-על לוח של אמן הרנסנס הפלמי  פיטר ברויגל האב
צויר ב 1568 וכיום נמצא ומוצג בלובר בפריז.

עבודה זו היא היא הציור היחיד של ברויגל המוצג  בלובר , והתקבל כמתנה בשנת 1892.

נעשו ניסיונות לפרש את התמונה של ששת הנכים והקבצנית כרמז לאירוע היסטורי: הזנבות של הגירית, או זנבות השועלים, על בגדיהם עשויים להתייחס אל גואו , מפלגת המורדים שהוקמה נגד הממשלה פיליפ השני, מלך ספרד  ; אבל אלה התרחשו גם בציור של ברויגל המאבק בין קרנבל לנט ב וינה , מיום 1559. עם זאת, הקבצנים הם לא ממש קבצנים רגילים, כפי שהם לובשים מצנפות קרנבל המייצגות מעמדות שונים של החברה: כתר קרטון (המלך), נייר גלילי (החייל), כומתה (הבורגנים), כובע (האיכר), וכן מצנפת (הבישוף). לעבודה יש בבירור משמעות  סאטירית כלשהי, אשר עד כה נסתרת מבינתם של הפרשנים. אולי פגמים פיסיים אמורים לסמל תשישות מוסרית, אשר יכולים להשפיע על כל הגברים בלי הבדל מעמד.

על גב הציור שתי כתובות  כנראה מן המאה ה -16. אחת הוא פלמית , והן במצב מקוטע מאוד;  והשני הוא לטיני . ומתעד את ההערצה שהרגישו הומניסטים  עבור ברויגל, שאמנותם עולה על הטבע עצמו

הציור מזמן סוף הקריירה של ברויגל, כאשר הראה יותר עניין בעולם הטבע. זעיר ככל שהוא הנוף הנשקף דרך הפתח טובל באור עדין אשר מבעבע כמו הטל על העלים.

על גב הציור כתוב:

מה שחסר בטבע, חסר באמנות שלנו,
כה גדול היה החסד שהוענק לצייר שלנו.
כאן הטבע, שהובע בצורות צבועות, הוא מדהים
כדי לראות דרך נכים אלה כי ברויגל שווה ערך לו.

עיניים מודרניות, עשויות להיות נוטות להסיק כי ברויגל התכוון לעורר אהדה למצוקתם של דמויות הנכה, אך מנקודת מבט היסטורית זה לא סביר.
אירופאים בני זמנו של ברויגל לאו התחשבו בקבצנים, והציור מספק רמזים לכך ברויגל היה שותף להשמצה זו: הדמויות הן מחוץ לחומות העיר ומוצבות בצורות המעוררות בוז ושעשוע.
זנבות השועלים על כמה מהדמויות היו סמל בזמנו ללעג בקריקטורה פוליטית בחיים אמיתיים. האישה מאחוריהם נושאת קערה ריקה ויכולהה להיראות כמתעלמת מהקבצנים.

(תרגום לעברית מויקיפדיה הקבצנים/בעלי המום)

 

קבצנים ונכים - פיטר ברויגל האב או ממשיכיו של הירונימוס בוש (תאריך היצירה:  1465-1559)



כתבות נוספות בעיתון חזרה לעמוד הראשי