סיפורו של בית חינוך תל"י ע"ש יצחק נבון בהוד השרון

בית חינוך תל"י ע"ש יצחק נבון נוסד בשנת 1981 בשכונת גיל עמל בהוד השרון. את הקמת בית הספר יזמה קבוצת הורים ששמה לה למטרה להקים בית ספר בעל גוון מסורתי פלורליסטי שייתן מענה לצורכי המשפחות באזור.

בית הספר החל דרכו עם 40 תלמידים, והיום יש בו כ־515 תלמידים מכיתה א' ועד כיתה ט', וצוות חינוכי המונה כ־50 מורים ועובדים.

בית הספר משרת אוכלוסיית תלמידים הטרוגנית מכפר סבא, מאלישמע ומהוד השרון, ומרבית התלמידים, כ־95% הם תושבי הוד השרון.

ייחודיות בית הספר ניכרת בתפיסה החינוכית הבאה לידי ביטוי בתהליכי הוראה-למידה המשלבים חדשנות ומצוינות עם עיסוק במקורות יהודיים, ציוניים ואזרחיים, לשם ביסוס הזהות היהודית־ישראלית של תלמידנו.

יום הלימודים בבית הספר נפתח בתפילת בוקר מסידור התפילה, והתלמידים מחויבים לכבד את המעמד.

אנו מאמינים כי תפקיד בית הספר להבטיח את השתלבותם של התלמידים בחברה ובתרבות, להבטיח את מיצוי יכולותיהם והישגיהם הלימודיים, ולהבטיח את תחושת ביטחונם האישי והחברתי דרך הטיפול בהיבט הרגשי והחברתי ומתוך קביעת מסגרות וחוקים ברורים בבית הספר מחד גיסא, ומתן מענה דיפרנציאלי, הכלה ואמפתיה מאידך גיסא.

לשם השגת יעדינו אנו מעמידים את פיתוח מרכיבי ההוראה-למידה במרכז עשייתנו על בסיס מטרות משרד החינוך. פיתוח אסטרטגיות למידה וחשיבה והאינטראקציה ביניהן דרוש כדי שהלומדים יהיו מיומנים בהאסטרטגיות הנדרשות בתחומי הדעת המגוונים ומצוידים בכישורים החברתיים הדרושים בחברה.

החל משנת תשס"ט הצטרפנו לתכנית "מארג" ובעזרתה העצמנו את כל תכניות הלימודים בבית הספר, ועל הדגש היהודי הוספנו את הפן הציוני והאזרחי.

בית החינוך רואה בהורים חוליה משמעותית בעשייה החינוכית, ולכן פועל בשיתוף פעולה הדוק עם הקהילה הקרובה והרחוקה. קהילת ההורים שותפה בוועדות בבית הספר, כגון ועדת יהדות, ועדת תקשורת, ועדת תרבות הלמידה, ועדת חזות בית הספר וועדת התנדבות למען הקהילה, וכן בעמותת הורים התומכת בתכניות הפדגוגיות והסביבתיות של בית הספר ושל הקהילה.

בית הספר יוצר שיתופי פעולה עם הקהילה בהתנדבויות למיניהן, למשל, שיתוף הפעולה עם עמותת "עמיחי" – עמותה למען תלמידים עם צרכים מיוחדים, ועם עמותת ח"ן הפועלת למען אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים המפעילה יחידת שיקום תעסוקתית; התנדבות בבתי אבות בשכונה, ופעילות התנדבותית למען החיילים וגני הילדים.

בית הספר שותף זה חמש שנים בהטמעת תכנית התקשוב הלאומית והתאמתה למאה העשרים ואחת, וזו השנה השנייה שהוא שותף בתכנית הדגל של משרד החינוך "מובילי פדגוגיה איכותית". תכנית זו ממוקדת בקידומם של תהליכי הוראה-למידה איכותיים ובשיפור מתמיד של הישגי תלמידים. התכנית מיועדת לבתי ספר היכולים לשמש "מדגימים" ושהם בעלי פוטנציאל הצלחה בקידום תהליכי פדגוגיה איכותית. במסגרת התכנית ניסחנו עיקרון פדגוגי המבטא חזון וערכים מובילים כדי לבנות מרחבי למידה שנבנו בהלימה לעיקרון הזה ולקידום תפקודי הלומדים.

העיקרון הפדגוגי שלנו הוא: "חקרנות דיאלוגית וחדשנית לקידום מצוינות בסביבה המטפחת זהות ישראלית ויהודית".

במהלך השנים הוענקו לבית הספר –

  • פרס הצטיינות ע"ש גנגר של קרן תל"י (2009)
  • תעודת הצטיינות בלימודי האנגלית מטעם משרד החינוך (2008)
  • פרס הצטיינות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי של תכנית "מארג" מטעם קרן אביחי (2011)
  • תעודת הצטיינות וקבלת ציון לשבח בתחום המדעים בחטיבת הביניים מטעם משרד החינוך (2015)

נוסף על כך, בית הספר שותף בתכנית ניסויית של מכון סגול למוח ותודעה של המרכז הבין־תחומי הרצליה בנושא קשיבות (מיינדפולנס) ומודעות.

התלמידים מתאמנים מידי שבוע עם מנחה בחצאי כיתות, ולומדים לטפח קשיבות בחיי היום־יום. אנו מאמינים כי האימון יגביר את האמפתיה של התלמידים ואת החשיבה העצמית שלהם, יגביר את המודעות העצמית שלהם ויסייע להם בוויסות עצמי ובניהול עצמי.

 

לסיכום:

בשנה שעברה, לאחר מותו של הנשיא החמישי יצחק נבון ז"ל, הרחבנו את שמנו לבית חינוך תל"י ע"ש יצחק נבון. בחרנו לשאת את שמו לאור חזונו, תפיסת עולמו ודרכו כמנהיג ערכי שהוא מודל ודוגמה לאדם ולחברת מופת. מצאנו קווים מקבילים בין חזון בית הספר לתפיסת עולמנו, ואנו נושאים את שמו בגאווה.

אני בוחרת לסיים את דברי בקטע מנאומו של יצחק נבון ז"ל כאשר שימש שר החינוך והתרבות:

שני יעדים קבועים ועומדים הם בעיניי: עיצוב התלמיד כאדם בעל ערכים וכאדם עצמאי ועומד ברשות עצמו. בעיניי קודמים ערכים לכמויות החומר. 'דרך ארץ קדמה לתורה'. חינוך לאמת, למוסר, לניקיון ולשמירת חוק, לדאגה לזולת, לאהבת העבודה ולצדק חברתי וכיוצא בהם...

היעד השני משמעו שידע התלמיד לשאול ולחקור פשר כל דבר וללמוד בעצמו... שהרי לא כל חייו יהיה לידו מורה צמוד. עלינו לשים את הדגש על חינוך לדמוקרטיה ודו־קיום. בין דתיים לחילוניים, בין עדות המזרח לעדות אשכנז, בין יהודים וערבים... יש להאבק בכל גילויי גזענות אם לא נלמד לחיות בשלום זה עם זה, לא נוכל לחיות בשלום גם זה בצד זה.

עלינו להכין את התלמיד לעולם של המחר, שקפץ עלינו כבר היום... גדולי עמנו בכל הדורות ידעו לשלב ערכי היהדות והעולם.

יש לשים דגש על נושא הציונות כי חולפות השנים ומה שבעבר היה מובן מאליו כבר אינו מובן מאליו...

מורשת כרוכה קשר הדוק בזהות הלאומית.

שנה טובה לכולם,

אורית בר־אור

מנהלת בית חינוך תל"י ע"ש יצחק נבון



כתבות נוספות בעיתון חזרה לעמוד הראשי