ירושלים בבית ספר דליות ביוקנעם 

הנושא השנתי הנבחר הוא ירושלים.
המטרה העיקרית בלימוד הנושא היא העמקת הזיקה והקשר של התלמידים לירושלים, בירת ישראל, באמצעות תהליך לימודי ערכי מתמשך בכל שכבות הגיל.

לירושלים משמעות ייחודית בחיי העם היהודי, ובה כרוכים שורשי קיומנו. האמונה של העם היהודי בנצחיותה של ירושלים הפכוה לעיר גדולה ותוססת, בירתה של מדינת ישראל, שבה מצויים מוסדות החוק והשלטון –  יסודותיה הדמוקרטיים של המדינה.

בהיותנו בית חינוך תל"י שמנו לעצמנו  שלוש מטרות עיקריות בלימוד נושא ירושלים:

  • פיתוח תחושת שייכות לירושלים כעיר מאחדת המספרת את מורשת העם היהודי
  • טיפוח ערכי סובלנות וכבוד למגוון האנושי והתרבותי בירושלים
  • הזדהות עם הסמלים הלאומיים בירושלים

ירושלים, שהיא סמל לפלורליזם חברתי ודתי, מזמנת תהליך לימודי ערכי מתמשך. תכנית הלימודים "ירושלים" בבית חינוך דליות נבנתה בהנחייתה של הגב' רננה רז, שהנחתה את הצוותים ואת המחנכות המקצועיות בפיתוח יחידות הוראה בנושא הזה.

פרקים רבים בתכניות הלימודים הקיימות עוסקים בירושלים, ייחודה של התכנית הזאת הוא שהיא מציעה לצוותי המורים בבתי הספר למצוא את הקשרים בין הנושאים וליצור יחידות הוראה בין-תחומיות המאחדות היבטים שונים של ירושלים ומזמנות תהליך לימודי ערכי ומתמשך בבית הספר היסודי.

אירועים בדליות

יום ירושלים, אירוע שבועות בסימן ירושלים וטיול שכבה ה' לירושלים

דוגמה לשילוב נושא ירושלים בפורים האחרון בדליות – עדלאידע בנושא: מעורב ירושלמי

כל המחנכות השתתפו בלמידה, וכך פותחו יחידות לימוד בכל מקצועות הלימוד.

היסטוריה: לימוד על הפיכת ירושלים לבירה בימי מלכות דוד ושלמה ובניית המקדש.

אנגלית:  פותחה יחידה הוראה לכיתות ג'-ו' שהרציונל שלה הוא היכרות עם העיר דרך טקסטים, שירים, חידונים ופעילויות אחרות בשפה האנגלית.

גאוגרפיה – מטרופולין ירושלים:
1. ייחודה וחשיבותה של ירושלים בתולדות ישראל בעבר ובהווה.
2. חשיבותה של ירושלים כסמל לאומי ואוניברסלי.
3. מאפייני הבינוי של עיר באזור הררי: היכן עוברים הכבישים הראשיים? היכן בנויות השכונות? מה הם קשיי הבינוי של עיר באזור הררי? מהם יתרונותיה של עיר הבנויה באזור הררי? מה הופך את ירושלים לעיר אהובה, ומה מייחד את העיר?

חינוך חברתי – מפתח הל"ב: בתכנית "מפתח הלב" המתמקדת  בטיפוח ערכים ומיומנויות חברתיות פותחו יחידות לימוד לכיתות ד'-ו' העוסקות בהיבטים חברתיים-ערכיים הקשורים לירושלים.

ספרות: יצירות ספרות הקשורות לירושלים מתוך תכנית הלימודים בעברית לבית הספר היסודי.

מוזיקה: לימוד שירים על ירושלים.

נגינה: ניגון שירים שנלמדו על ידי המורה למוזיקה.

כיתות ג' – אתרים בירושלים

במסגרת לימודי ירושלים כבירת ישראל התלמידים למדו על המוסדות, האתרים, הטקסים והאירועים הממלכתיים שנערכים בירושלים ועל הקשר שלהם להיותה של ירושלים עיר בירה.

כיתות ב' – הכותל

בניית כותל וכתיבת פתקי משאלות

כיתות א' – שירים ושערים

בניית שערים
(ששימשו תפאורה למסיבת קבלת ספר תורה)
והכנת שירון לכל תלמידי בית הספר

כיתות ו' – אישים ומנהיגים בירושלים

אישיים ומנהיגים בירושלים – למידה בין תחומית:  תנ"ך –מנהיגי בירושלים במקרא;  היסטוריה –  מנהיגים על ציר הזמן. בתכנית שולבה למידה חווייתית, כמו במשחק "זה הסוד שלי" שבו היה צריך לזהות את הדמויות.

כיתות ה' – שמות רבים לירושלים

מאפייני השם ירושלים ומחקר על מקור השם

כיתות ד' – דתות בירושלים

מאפייני כל דת, הרובעים בעיר העתיקה, בניית משחק מסלול, מאכלי דתות ולבוש אופייני

דוגמה מן התכנית באנגלית:

השלימו את הקטע עם צורת העבר של הפעלים שבסוגריים ולבסוף לחצו על כפתור 'בדוק' בתחתית העמוד לבדיקת התוצאה.

רן אלירן

לך ירושלים



כתבות נוספות בעיתון חזרה לעמוד הראשי