"חוזק השרשרת כחלשה בחוליותיה"  מפגשי ילדי "כפר לי" ותלמידי בית ספר תל"י אלונה

תכנית "כפר לי" מתקיימת זו השנה ה־18 בבית הספר תל"י אלונה שבמועצה האזורית אלונה. במסגרת התכנית מתקיימת פעילות משותפת לקבוצת תלמידים מ"כפר לי" (מוסד לילדים עם פיגור שכלי ואוטיזם) ולתלמידי כיתות ו' מביה"ס תל"י אלונה.

לפני המפגשים מתקיימים תלמידי תל"י אלונה מפגשי הכנה. במפגשי ההכנה נידונים נושאים רלוונטיים, כמו רקע ומידע על פיגור שכלי, על אוטיזם ועל דרכי תקשורת, עולים חששות מהמפגש ומוצעות דרכי התמודדות. המפגשים מלווים בשיח רגשי קבוצתי ובלמידה על העצמי.

מצד בית הספר תל"י אלונה, מטרת הפרויקט מתמצת באמרה: "חוזק השרשרת כחלשה בחוליותיה". כלומר לפתח רגישות לאחרים, לדעת לקבל וללמוד לתת, לגלות אחריות, מחויבות אישית והתמדה, ולקיים מצווה כחלק מהכניסה לגיל המצוות.

מצד תלמידי "כפר לי", המטרה היא ליצור הזדמנות לקשר עם החברה הסובבת אותם, ולהעניק להם רגעים של הנאה וחוויות.

במסגרת התכנית תלמיד או שניים מבית הספר תל"י אלונה חונכים תלמיד מ"כפר לי" בהנחיית צוות בית הספר.

התלמידים החונכים מכינים את מפגשי החונכות מראש. הפעילות המשותפת מותאמת לצורכי החניכים וליכולותיהם, וכוללת משחק משותף, פעילות יצירה, הקראת סיפורים ועוד, ככל העולה על רוחם של התלמידים החונכים.

הפעילות מתקיימת גם בפינת חי – הפעילות כוללת סיור חופשי, התבוננות בבעלי החיים, עזרה בעבודה בפינות החי, ליטוף והאכלת בעלי חיים; ובגינה הטיפולית – התנסות בעבודות גינה ובטיפוח המקום..

מיד לאחר המפגש עם ילדי "כפר לי" מתקיימים מפגשי ליווי קבועים לתלמידי בית ספר תל"י אלונה, לצורך אוורור ותמיכה של היועצת והמחנכת. התלמידים משתפים בקשיים ובבעיות ועולים פתרונות משותפים במעגל הקשבה.

הצלחות התכנית:

  • יכולת להתנסות במפגשים חברתיים אחרים ושונים מהמוכר.
  • נתינה לחברה ותשומת לב לילדים עם צרכים מיוחדים.
  • יצירת קשרים בין הילדים והתגברות על קשיים ורתיעה.
  • פיתוח יוזמה, אחריות והתמדה.
  • שביעות רצון של התלמידים מ"כפר לי" ומתל"י אלונה.
  • למידה על העצמי, פיתוח יכולת התמודדות אישית, התנסות בשיח רגשי, בשיתוף ובפתיחות בקבוצה.
  • העבודה המשותפת בגינה יוצרת הזדמנות לשיתופי פעולה ולהתנסות חווייתית בעבודת כפיים ומחזקת את הקשר לסביבה.

לסיכום, תכנית לימודית זו היא "חוויה לחיים". מתקיים בה תהליך אישי של התבגרות והעצמה לתלמידים, והליך בין־אישי מרתק של התקרבות, פיתוח רגישות ואכפתיות לאנשים עם צרכים מיוחדים בחברה.



כתבות נוספות בעיתון חזרה לעמוד הראשי