פעילות במשפחה

האו"ם הכריז על 3 בדצמבר כיום הבין־לאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות, ולנושא הזה אנו מבקשים להקדיש הפעם את דף הפעילות למשפחה. הדף שלפניכם מציע מפגש עם הנושא, כדי לעודד את הילדים וגם את המבוגרים לפתח עמדה חיובית כלפי השונים מהם בכלל, וכלפי ילדים עם מוגבלויות בפרט..

השיר שווים נכתב במקורו על היחסים בין הכותב, עילי בוטנר, לאחיו, פגוע נפש הסובל מדיכאונות ומקשיים פיזיולוגיים. השיר כתוב בקולו של האח בעל המוגבלויות, והוא מביע את הקשיים שלו לעומת אחיו הצעיר הגדל והמתפתח בעוד הוא נשאר מאחור.

מילים ולחן: עילי בוטנר

שווים

אַתָּה לָבָן, אֲנִי שָׁחֹר,
אֲנִי חָשׁוּךְ, אַתָּה בָּאוֹר
שֶׁמְּחַמֵּם כְּמוֹ אִמָּא,
וְשֶׁדּוֹאֵג לְךָ.
אַתָּה קָטָן, אֲנִי גָּדוֹל
אֲנִי רוֹצֶה, אַתָּה יָכוֹל
לִרְקֹד, לִצְעֹד קָדִימָה
לִהְיוֹת שָׁלֵם בֵּין אֲנָשִׁים.

 

פזמון:

וְאוּלַי יָבוֹא יוֹם וְנַהֲפֹךְ שָׁוִים
אַתָּה תִּהְיֶה לִי נַחַל וַאֲנִי לְךָ – יַמִּים
וְנִזְרֹם בְּיַחַד עַד אֵין סוֹף
שְׁנִיָּה לִפְנֵי שֶׁקַּו הַחוֹף מַגִּיעַ
שְׁנִיָּה לִפְנֵי שֶׁקַּו הַחוֹף מַגִּיעַ

אֲנִי בּוֹכֶה, אַתָּה צוֹעֵק
אֲנִי טוֹעֶה, אַתָּה צוֹדֵק
זֹאת הַצָּגָה שֶׁלָּנוּ
וְאֵין קָהָל וְאֵין בָּמָה.
אוּלַי נֵשֵׁב נָנוּחַ,
אַתָּה – אַתָּה, אֲנִי – אֲנִי
וְגַם תַּחְלֹף הָרוּחַ
וְיַעַבְרוּ כָּל הַשָּׁנִים.

פזמון: וְאוּלַי יָבוֹא יוֹם... 

דבריו של עלי בוטנר על הסיבות שהביאו אותו לכתוב את השיר

... אספר לכם על אחי הבכור, שהוא אדם בעל צרכים מיוחדים. יום אחד, באופן פתאומי, אושפז אחי בבית החולים במצב קשה. ידיעה זו הכתה אותי בהלם, והייתי מודאג, חרֵד ועצוב... כשחזרתי הביתה מהביקור אצל אחי, ישבתי וכתבתי את השורות האלה [של השיר], ולהן נוספו עוד מילים, ועוד צלילים, שהפכו והתגבשו אט־אט לשלם, ומתוך הכאב נולד השיר: "שווים".

השיר מבטא את אהבתי ודאגתי לאחי, ואת הרצון העז שלי שהוא יחלים, ישוב ויהיה כמו כולם, שלם ומאושר, ושהפערים בינו לביני, ובינו לבין החֶבְרָה יקטנו ולא יהוו קושי, אלא יתמזגו ונוכל "לזרום ביחד".

meeting-smal2בואו נדבר על זה

  • על מה מדבר השיר? (על ניגודים, שונות, ייחודיות: "אתה לבן אני שחור", "אתה קטן אני גדול", יחסים מורכבים בין אחים שכל אחד מהם במצב גופני ונפשי אחר)
  • מדוע, לדעתכם, נקרא השיר "שווים" ולא, למשל, "שונים"?
  • שוחחו ביניכם: מי הוא אדם עם מוגבלויות, אדם עם צרכים מיוחדים? תנו דוגמאות למוגבלויות מסוגים שונים. (הגדרה מקובלת של "אדם עם מוגבלויות" היא אדם עם לקות גופנית, נפשית או שכלית, קבועה או זמנית, שבשלה תפקודו מוגבל הגבלה מהותית בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים)

home-874794_640_100heightבואו נצפה יחד בסרטון

לפניכם שני סרטונים המציגים ילדות בעלות המוגבלויות ואת הדרכים שלהן להתגבר עליהן:

אליסה בת ה־7 רוקדת בלט לאחר שרגלה נקטעה

רופאים נאלצו לקטוע את רגלה הימנית של אליסה לאחר תאונה שעברה, אבל הנכות אינה מונעת ממנה להמשיך לרקוד. צפו בתחרות הריקוד הראשונה שלה אחרי התאונה.

אילו רגשות מעוררת בכם הצפייה בסרטון? (אם הילדים מבטאים רתיעה כלשהו מהרגל התותבת, יש לשוחח על כך – מה מפריע להם? האם הסרטון מפחיד אותם? מעציב אותם? כמובן, חשוב לתת לגיטימציה לכל רגש שעולה)

  • מה אפשר לומר על אליסה, אילו תכונות יש לה?
  • לרבים מאתנו יש לפעמים מוגבלות גופנית מסוימת, אמנם קיצוניות הרבה פחות מהמוגבלויות של אליסה, ובדרך כלל רק לזמן קצר (למשל, אם פצענו את היד וצריך לחבוש אותה). מה אפשר ללמוד מאליסה על ההתמודדות עם מגבלה גופנית?

תחרות ריצה

זהו קטע מתכנית הטלוויזיה רח' סומסום, בנושא  היום הבין־לאומי לזכויות ילדים עם מוגבלויות. סרטון זה מתאים במיוחד לילדים צעירים.

סיוון, היושבת על כיסא גלגלים, איננה מתעלמת מהמגבלה שלה, אך היא מדגישה את הדברים שהיא מסוגלת לעשות בעזרת כיסא הגלגלים, למשל, לרקוד אתו. היא מנסה לראות את ההיבטים החיוביים שבו – בזכותו היא מנצחת בתחרות.

מה דעתכם על הגישה של סיוון? האם קל לאמץ אותה? במה היא יכולה לעזור לכל אדם – בין שיש לו מוגבלויות בין שלא?

meeting-smal2בואו נדבר על זה

ההיגדים שלפניכם לקוחים מהמקרא ומהמשנה ועוסקים ביחסים שבין אדם לאדם:

  • נסו להבין את שתי האמרות ולהסבירן במילים שלכם.
  • תנו דוגמאות, כיצד יכולים ההיגדים האלה לבוא לידי ביטוי ביחס שלנו לאנשים ולילדים עם מוגבלויות? כיצד אנחנו יכולים ליישם את היגדים אלו ביחסנו אליהם?
  • מיהו הרֵע? האם הוא כל אחד? גם אדם או ילד עם מוגבלות? האם הוא מי שדומה לנו? האם כל אדם באשר הוא אדם?
  • האו"ם קבע יום מיוחד לציון הצורך לכבד את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות. מדוע, לדעתכם, חשבו שחשוב לקבוע יום מיוחד לשם כך, הרי חשוב לכבד את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בכל יום ויום?

יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ. (משנה, אבות ב, יג)

וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. (ויקרא יח, יט)

home-874794_640_100heightבואו נצפה יחד בסרטון

אברי גלעד והילדים מארחים את השחיינית הפרלימפית קרן לייבוביץ'

קרן לייבוביץ' נפצעה בשירותה הצבאי. היא איבדה את אחד העקבים ונותרה משותקת חלקית בשתי רגליה, ולכן אינה יכולה ללכת.

למרות הפציעה החליטה לייבוביץ' להמשיך ולעסוק בספורט, כפי שעשתה מגיל צעיר, ולהתמקד בתחום אחד – השחייה. היום היא אלופה פרלימפית – באולימפיאדה בסידני (2000) ובאולימפיאדה באתונה (2004) זכתה קרן בשבע מדליות, ובהן ארבע מדליות זהב.

בסרטון קרן מספרת איך הצליחה להתגבר על הפציעה, ואיך אפשר לשחות בלי להזיז את הרגליים ואפילו לזכות בארבע מדליות זהב.

puzzle-smallבואו נעשה זאת

בואו נעשה זאת – בעזרת כמה תרגילים ננסה להבין איך חשים אנשים עם מוגבלות גופנית:

  • בקשו מאחד מבני המשפחה לכסות את עיניו, והורו לו להגיע ממקום למקום בתוך הבית בעיניים מכוסות. בפעם הראשונה הציעו למשתתף ליווי של בן משפחה אחר. על המלווה להוביל את בן המשפחה שעיניו מכוסות בבטחה. בפעם השנייה בקשו מהמשתתף להתקדם לבדו. אפשר ליצור "מסלול מכשולים" בעזרת כיסאות וכדומה.
  • בקשו מכמה בני משפחה לכסות את עיניהם, חלקו להם דפים ועפרונות ובקשו מהם לצייר משהו מוגדר (למשל, עץ ובית).
  • תנו לבני המשפחה "מכוסי העיניים" לזהות חפצים שונים.

שוחחו ביניכם:
כיצד השפיעה המוגבלות על היכולת שלכם למלא את המשימות? האם היה לכם נוח? מה גרמה לכם המגבלה להרגיש?

אני ואתה נשנה את העולם

סרטון השיר "אני אתה נשנה את העולם" בשפת הסימנים.

 ( עמותת "תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים" היא תכנית חברתית־התנדבותית הפועלת לגישור ולאיחוד הקהילה החירשת והשומעת בישראל )

מילים: אריק אינשטיין          לחן: מיקי גבריאלוב

אני ואתה

אֲנִי וְאַתָּה נְשַׁנֶּה אֶת הָעוֹלָם
אֲנִי וְאַתָּה, אָז יָבוֹאוּ כְּבָר כֻּלָּם,
אָמְרוּ אֶת זֶה קֹדֶם לְפָנַי,
לֹא מְשַׁנֶּה – אֲנִי וְאַתָּה נְשַׁנֶּה אֶת הָעוֹלָם.

 

אֲנִי וְאַתָּה נְנַסֶּה מֵהַתְחָלָה,
יִהְיֶה לָנוּ רַע, אֵין דָּבָר זֶה לֹא נוֹרָא,
אָמְרוּ אֶת זֶה קֹדֶם לְפָנַי,
זֶה לֹא מְשַׁנֶּה – אֲנִי וְאַתָּה נְשַׁנֶּה אֶת הָעוֹלָם.

 

אֲנִי וְאַתָּה נְשַׁנֶּה אֶת הָעוֹלָם,
אֲנִי וְאַתָּה אָז יָבוֹאוּ כְּבָר כֻּלָּם,
אָמְרוּ אֶת זֶה קֹדֶם לְפָנַי,
לֹא מְשַׁנֶּה – אֲנִי וְאַתָּה נְשַׁנֶּה אֶת הָעוֹלָם.

 

מה הייתם רוצים לשנות או לעשות למען שוויון בין כל בני אדם, למען קבלתם של אחרים שאינם דומים לנו ושמירת זכויותיהם.



כתבות נוספות בעיתון חזרה לעמוד הראשי